Powstała pierwsza prowadzona przez dom maklerski platforma crowdinvestingowa
Crowdconnect.pl założona przez Dom Maklerski INC SA to miejsce prezentowania ofert małych i średnich spółek, które chcą pozyskać pieniądze na rozwój, ale mają już swoje osiągnięcia. Jednocześnie to pierwszy krok do publicznych notowań spółki, która w ciągu roku musi zadebiutować na rynku NewConnect. Inwestor natomiast zyskuje możliwość wyboru przedmiotu inwestycji po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami na jego temat, a kwota, którą musi wyłożyć jest w zasięgu nawet skromnych portfeli.
– Na platformie CrowdConnect.pl prezentowane są oferty publiczne spółek, które docelowo zamierzają zadebiutować na rynku NewConnect. Są to oferty spółek małych i średnich o wartości kapitału, który spółka zamierza pozyskać do 1 mln euro – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sebastian Huczek z Domu Maklerskiego INC SA. – Platforma jest skierowana do inwestorów, którzy mogą się zapoznać z ofertami. Jest też sposobem dla spółek na pozyskanie kapitału na swój rozwój, dla spółek, które zakładają w swojej strategii rozwoju wejście na rynek kapitałowy.
Na platformie CrowdConnect.pl emisje prowadzone są w trybie uproszczonej oferty publicznej o wartości do 1 mln euro. Publikowane są tu informacje dotyczące parametrów oferty, opis emitenta, opis czynników ryzyka i możliwość przejścia na właściwą stronę emitenta, na której zainteresowany inwestor może złożyć zapis. To pierwszy krok dla spółek, które zamierzają zadebiutować na rynku NewConnect. Spółki, które przeprowadzą swoją ofertę za pośrednictwem platformy CrowdConnect.pl docelowo będą notowane na rynku zorganizowanym, aby móc zapewnić potencjalnym inwestorom możliwość wyjścia z inwestycji.
– Podstawową różnicą pomiędzy platformą CrowdConnect.pl a innymi już funkcjonującymi platformami jest zakres informacji o spółce. Prezentujemy znacznie więcej informacji o spółce na różnych poziomach szczegółowości, czyli od ogólnych, kolorowych materiałów reklamowych, aż po bardzo zaawansowany i obszerny dokument ofertowy, gdzie bardziej zaawansowani inwestorzy mogą znaleźć bardzo szczegółowe informacje o prowadzeniu działalności – przekonuje Sebastian Huczek. – A drugą ważną cechą odróżniającą nas od innych platform jest to, że z założenia każda ze spółek, która na platformie CrowdConnect.pl będzie przeprowadzała swoje oferty, będzie musiała zadebiutować na rynku NewConnect w perspektywie do około roku.
Platforma CrowdConnect.pl jest pierwszą platformą crowdinvestingową w Polsce prowadzoną przez dom maklerski. Sam crowdinvesting polega przede wszystkim na budowaniu wokół spółek społeczności akcjonariuszy, a także na pozyskiwaniu przez te spółki kapitału od szerokiego grona potencjalnych inwestorów, np. od swoich klientów. To także ułatwienie dla inwestora: nie musi on już składać wizyty w domu maklerskim i podpisywać licznych dokumentów; wystarczy, że zapozna się z ofertą i profilem spółki na platformie i złoży zapis na stronie spółki.
– Cechą crowdinvestingu jest to, że z założenia dopuszcza bardzo niewielkie kwoty inwestycji. Czyli, jeżeli inwestor jest niedoświadczony, może na początku nie ryzykować dużych kwot, może spróbować dokonać inwestycji na kwotę bardzo niewielką – tłumaczy przedstawiciel Domu Maklerskiego INC SA. – Od strony formalnej nie ma limitów minimalnych inwestycji, czasami technicznie wprowadza się pewien minimalny limit. Np. przy pierwszej emisji publicznej przeprowadzanej przez spółkę Plantwear SA, która wystartowała limitem 99 zł, czyli 15 akcji.
Oferta Plantwear SA dostępna jest na platformie CrowdConnect.pl od połowy marca i potrwa do 10 maja. Producent zajmuje się ręczną produkcją akcesoriów modowych z drewna – zegarków, okularów, etui do telefonów i biżuterii. W 2018 r. spółka sprzedała ponad 30 tysięcy produktów, a przychody ze sprzedaży przekroczyły 4,7 mln zł. Plantwear chce pozyskać łącznie 2,4 mln zł; w ciągu miesiąca uzbierał niemal 350 tys. zł. Jeszcze w II kwartale planowana jest emisja spółki genXone, implementującej innowacyjne rozwiązania genetyczne do codziennego życia, a przed końcem III kwartału trzech kolejnych przedsięwzięć: czarterującej katamarany w regionie Adriatyku i Karaibów spółki The Yachting Club, produkującej, sprzedającej i wynajmującej kontenery socjalne, biurowe i magazynowe spółki Polkon o raz dystrybutora części samochodowych z północnej Polski, spółki ITD.
– Naszym założeniem jest to, że przynajmniej w pierwszym etapie rozwoju platformy CrowdConnect.pl na platformie będą spółki, które już mają pewną historię, mają wyniki finansowe i mają rozsądne wyceny rynkowe. Chcemy do crowd dodać investing, na razie wszystkie, czy większość ofert crowdinvestingowych w Polsce to były oferty start-upów, które nie miały swojej historii, nie miały wyników finansowych – mów Sebastian Huczek. – Chcemy, aby oprócz możliwości zapisywania szerokiego grona akcjonariuszy dodać tutaj element inwestycyjny, czyli to, żeby parametry emisji były korzystne. W najbliższym czasie planujemy spółkę z branży genetyki przeprowadzającej badania DNA, spółkę zajmującą się czarterem jachtów, spółkę z branży IT zajmującą się kryptografią. Zapewne co najmniej kilka projektów w tym roku na platformie CrowdConnect.pl się pojawi.